Det skal være et positivt tilvalg for eleverne i 8-9 klasse – et attraktivt tilbud til elever som ønsker nyt og mere praktisk indhold i skoledagen. Ingen er blevet bedt om at skifte til EUD8/9. Det fortæller leder af EUD8/9, Mads Vestergaard Jensen.
– De unge søger selv om optagelse og kommer til samtale, inden springet fra den ordinære lokale folkeskole skal tages. Nyt skolemiljø, nye klassekammerater og nye udfordringer. Det har allerede efter 14 dage gjort en stor og positiv forskel for eleverne på EUD8/9:
Jeppe Guldbæk Karlsen er en af dem. Han kommer fra Byplanvejen Skole: – Min skole lukkede, og så tog jeg efter tre dage beslutningen om at starte her. Det går fantastisk – det er sjov og anderledes, og jeg vil bruge det til at finde ud af hvad jeg vil være.
Emma Erecius er også motiveret til noget nyt:
– Jeg fungerede ikke rigtigt i Vodskov Skole og endte med at have alt for meget fravær i efteråret. Det påvirkede mig personligt. Jeg har ikke fortrudt mit valg. Det er blevet nemmere at komme afsted til skolen om morgenen – tiden flyver afsted, og når jeg kommer hjem, er jeg træt – men på den gode måde.
Læring i nye rammer
Undervisningen foregår på TECHCOLLEGE, der udlejer lokaler, værksteder og lærere til konceptet, der kan tilbyde en større interesse for de uddannelser, som skolen udbyder inden for håndværksfagene.
– I samarbejde sætter vi undervisningen i ny sammenhæng – i et nyt miljø, hvor de unge på skolen også møder voksne på skolebænken – og håndværkere i arbejdstøj, forklarer leder af EUD8/9 forsøget, Mads Vestergaard Jensen. De ”små” fag i den almindelige folkeskole er fjernet fra skemaet, men de fire basale og kontante fag dansk, engelsk, matematik og fysik/kemi skal gennemføres. Og det honoreres med adgang til en erhvervsfaglig uddannelse.
– Hvis eleverne senere bliver i tvivl om hvorvidt de skal tage en mere boglig uddannelse – får de et tilbud om suppleringsfag, så dørene kan åbne sig til andre uddannelser og job. Målgruppen for den nye skolemodel er folkeskoleelever med særlig interesse og motivation for de praksisfaglige fag og som har lyst til og gavn af at kombinere læring i klasseværelset med arbejde i værkstederne.
Mads Vestergaard Jensen fortæller:
– De unge på EUD8/9 oplever, at skoledagen her er ok – det er jo ikke sikkert, at den almindelige folkeskole passer til alle. Jeg bryder mig derfor ikke om begrebet skoletræthed – en negativ benævnelse, som man ofte sætter på nogle elever.
Hoved og hænder i brug
Tre dage i klasserne med skolefagene suppleres med to dage med arbejde på skolens værksteder. Det er her at eleverne finder ud af, at de fleste håndværksfag også kræver styr på beregninger og teknologi. Jeppe Guldbæk Karlsen:
– Det bedste er at være i værkstedet og bruge kræfterne der – sammen med de andre og lære noget af de faglærere, der kan omsætte viden til noget brugbart. Lige som en specifik arbejdsplads ikke altid er lykken for en medarbejder, kan en folkeskoleklasse på samme måde være en pestilens for en elev, der indtil nu ikke har haft mange alternativer.
Emma Erecius:
– Det, vi lærer, kan jeg bruge til noget, og vi respekterer hinandens forskelligheder i klassen. Det har jeg ikke været vant til. Der, hvor jeg var – var der meget mobning, og jeg var så ked af det, at jeg fik meget fravær.
Der er lige nu 25 elever på projektet fordelt på to klasser. I foråret kan der optages flere elever – fortrinsvis fra ottende klasserne, fordi niende klasserne snart afslutte forløbet med eksamen. Mads Vestergaard Jensen:
– Fremfor at de unge risikerer at få en træls afslutning på folkeskolen, får de her en positiv afslutning. Vi gør dem klar til det videre forløb og en optagelse på en faglig uddannelse. Der er altså ikke tale om et specialtilbud, som nogen bliver visiteret til. Ingen er så at sige placeret her. Vi tager kun imod dem, der selv ønsker det.
Lærer om arbejdslivet
Skoleafdelingen drives af Børn og Unge i Aalborg kommune som en afdeling under UngAalborg, og den fagdelte undervisning varetages af lærere ansat på UAX og i tæt samarbejde med faglærerne på TECHCOLLEGE. Christian Røhl, der både er uddannet tømrer og pædagog. Han er som lærer på TECHCOLLEGE tilknyttet EUD8/9:
– Jeg glæder mig over at være med til at bringe de unge på rette uddannelsesvej. Vi forbinder begreberne i teorien med praktiske opgaver i værkstedet. De unge bliver motiveret til at møde op, fordi der er nogen, der har brug for dem – ligesom man skal på en arbejdsplads. Her hos os får de mulighed for at dygtiggøre sig i vigtige skolefag og samtidig lære mere om forskellige håndværk. Der er stor rift om det nye tilbud til 8-9 klasses eleverne i Aalborg Kommune.
– Vi har endda fået henvendelser fra forældre med såkaldte ”skoletrætte” elever i femte klasse – om deres børn kunne skifte til vores måde at drive skole på. Men det er desværre ikke muligt. Vi optager udelukkende til EUD8/9, og det er som nævnt de unge selv, der sammen med forældrene skal henvende sig, slutter Mads Vestergaard Jensen. Efter sommer kan op mod 120 unge søge ind på forløbet, der er målrettet dem, der ønsker en håndværksmæssig uddannelse.